Preskočiť na hlavný obsah

Prehistória letectva 3: Raketové kreslo, vzdušná loď a lietadlo poháňané parou

Mandarín Wan Hu a jeho raketový štart v 16. storočí. Vzdušná loď Francisca de Lanu, ktorá mala lietať na vzduchoprázdno (1670). A prvé aerolinky v histórii s dopravnými lietadlami na parný pohon (1842), ktoré nikdy nevzlietli...


1. Wan Hu (Wan Hoo) a raketové kreslo


Asi od 13. storočia Číňania nasadzovali vo vojnách (nielen) proti Mongolom bojové rakety. Už predtým používali zvláštne zbrane – šípy a kopije s pripevnenou malou raketou. Po zapálení zápalnej šnúry vo vhodnom momente vystrelili šíp (alebo hodili kopiju) a raketový motor zvýšil rýchlosť, dolet aj priebojnosť strely.

Wan Hu

Mandarín Wan Hu (za dynastie Ming) si uvedomil potenciál nosnej sily rakiet a dal si postaviť akúsi plošinu, na ktorej ho – pohodlne usadeného v kresle – mala batéria rakiet vyniesť k nebesám. Podľa niektorých zdrojov bola plošina doplnená dvoma ľahkými drakmi jednoduchej čínskej konštrukcie ako krídlami. Azda niečo na spôsob raketoplánu :)

Pohonnú jednotku podivného stroja tvorilo údajne 47 rakiet. Štartovací impulz celej zostave mal dodať pozemný personál ručným zapálením rakiet. Výsledkom pokusu o štart však bola mohutná explózia... Bez ohľadu na to, či ide o reálnu skutočnosť alebo legendu, Wan Hu si takto vyslúžil, aby po ňom pomenovali kráter na odvrátenej strane Mesiaca.

2. Francisco de Lana a vzdušná loď


Jezuita Francisco de Lana (Francesco Lana de Terzi) bol učený mních, fyzik a matematik. Vynález vývevy (1650) a vedomosti o vlastnostiach vzduchoprázdna (vákua) ho inšpiroval k návrhu neobyčajnej vzdušnej lode. Trupom pripomínala bežné plavidlá z riek a morí. Jeho loď sa však mala vzniesť do vzduchu vďaka štyrom guliam z tenučkého medeného plechu, z ktorých bude vyčerpaný vzduch.

Teoreticky sa návrh vzdušnej lode zdal byť v poriadku. Keďže vákuum je ľahšie ako vzduch, malo by mať tendenciu stúpať hore. Loď s posádkou by tak po uvoľnení kotviacich lán začala stúpať, pričom by bola ovládateľná vďaka lodnej plachte na stožiari, prípadne veslovaním :)

Vzdušná loď Francisca de Lanu.

Úsmevný bol spôsob, akým de Lana navrhol vytvoriť v nosných guliach vákuum. Naplniť ich vodou, vodu potom vypustiť a kohútik bleskovo uzavrieť ihneď po vypustení vody... Neriešiteľným problémom sedemnásteho storočia bolo vyrobiť vákuom plnené gule dostatočne ľahké a zároveň pevné, aby vydržali tlak vzduchu z okolia bez toho aby ich zmačkol a zlisoval.

  • Samotný princíp nosných balónov ľahších ako vzduch bol na svoju dobu geniálny. De Lana  ideovo predstihol balón bratov Montgolfierovcov o viac ako 100 rokov.

Iný vzdelaný mních (dominikán Josef Galien vo svojej knihe z roku 1755) rozvinul nápad de Lanu do návrhu gigantického pláteného balóna, naplneného redším vzduchom z vyšších vrstiev atmosféry. Nosnosť takéhoto vzdušného plavidla odhadol na 4 milióny cestujúcich... Budúcnosť lietania však bude úplne iná.

3. William S. Henson a dopravné lietadlo s parným pohonom


Anglický inžinier William Samuel Henson navrhol svoje lietadlo v roku 1842 ako „lokomotívny aparát pre vzduch...“ so zámerom vybudovať v polovici 19. storočia parou poháňanú leteckú dopravu. Založil akciovú spoločnosť Aerial Transit Company na prepravu pošty, osôb, nákladov a neúspešne sa pokúsil získať potrebný kapitál (2000 libier) predajom akcií.

Nepomohli ani lákavé propagačné obrázky s lokomotívnym aparátom letiacim ponad elegantne oblečené dámy a pánov. Akcie sa nepredali, a bez kapitálu nemohol Henson postaviť a vyskúšať svoje lietadlo nazvané Aerial, podľa iných zdrojov Ariel (meno anjela). Po technickej stránke to bol detailne a s ohľadom na 19. storočie moderne riešený stroj.


Úzky, vysoký trup lietadla s uzavretou kabínou a pevným podvozkom pripomínal kríženca námornej lode a dostavníka z westernu. Bol to jednoplošník a hornoplošník. Obrovské obdĺžnikové krídlo malo dosahovať rozpätie až 40 metrov, teda takmer toľko ako dnešný Boeing 767. Hensonovo lietadlo však malo mať omnoho kratší trup s kabínou pre posádku a niekoľko cestujúcich.


Krídlo s ľahkou konštrukciou z drevených tyčí s napnutou tkaninou spevňovali dômyselne riešené drôtové výstuhy. Rozmerné chvostové kormidlo na konci trupu bolo prekvapivo moderným prvkom. Pohonnou jednotkou mal byť parný stroj o výkone okolo 20 kW v trupe, diaľkovým prevodom poháňajúci dve protibežné tlačné vrtule za odtokovou hranou krídla. Na bokoch trupu nechýbali ani komíny pre parný stroj...


Henson s pomocou iného známeho priekopníka letectva – Johna Stringfellowa – postavil zmenšený a zjednodušený model svojho lietadla poháňaného malým parným strojčekom. Model s hmotnosťou 72 kg a zlou pozdĺžnou stabilitou však nepriniesol úspech.

Hensonovo lietadlo s príliš malým smerovým kormidlom by určite trpelo aj ďalšími problémami. Vysoký trup a podvozok s úzkym rozchodom kolies by spravili z každého štartu a pristátia rizikovú záležitosť. Zvlášť pri bočnom vetre a evidentne slabých manévrovacích vlastnostiach lietadla.

S udávanou predpokladanou hmotnosťou cca 1500 kg (?) pri rozpätí krídla 40 metrov (a veľkej nosnej ploche krídla) pripomína Hensonovo lietadlo skôr motorizovaný klzák. Parný stroj ako pohonná jednotka by bol pre tak veľký stroj zrejme málo výkonný, a najmä príliš ťažký. Základný technický koncept lietadla však inžinier Henson vystihol priam nadčasovo.

Odkázanosť na parné stroje brzdila v rozlete aj ďalších pionierov letectva. Situáciu zmenili až benzínové motory = revolučná technológia, vďaka ktorej napokon dosiahli úspech aj bratia Wrightovci so svojim lietadlom Flyer (1903).

Ale k tomu sa dostaneme v niektorom z ďalších článkov na Blogikon.sk :)

Použitá a/alebo odporučená literatúra a iné zdroje:


  1. GAKOV Vladimir: Putování na stroji času. Praha, Lidové nakladatelství 1988.
  2. VANĚK Oldřich František: Plavba vzduchem. Rozhled po dosavadních projektech a pokusech. (Reprint knihy vydané roku 1888.) Praha, Grada Publishing 2013.
  3. NOVÁK Ladislav: Od draka k velkoletadlu. Praha, nakladatel Karel Synek 1938.
  4. SCOTT Phil: Nevšední letadla. Pokusy vzlétat před (a po) bratrech Wrightových. Praha, Naše vojsko 2007.
  5. GRANT, R. G.: Létání. 100 let aviatiky. Praha, Euromedia Group – Knižní klub 2003.
  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Wan_Hu
  7. https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/rocket/BottleRocket/13thru16.htm
  8. https://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/TRC/Rockets/history_of_rockets.html
  9. https://history.msfc.nasa.gov/rocketry/06.html
  10. https://mysticsciences.com/2016/09/29/475/
  11. https://www.yahoo.com/news/blogs/butterfinger-barmageddon-news-network/story-wan-hu-ming-dynasty-astronaut-232035763.html
  12. https://en.wikipedia.org/wiki/Wan-Hoo_(crater)
  13. https://en.wikipedia.org/wiki/Francesco_Lana_de_Terzi
  14. https://cs.wikipedia.org/wiki/Magdebursk%C3%A9_polokoule
  15. http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/stringfellow.html
  16. https://en.wikipedia.org/wiki/William_Samuel_Henson
  17. https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stringfellow
  18. http://www.fiddlersgreen.net/models/aircraft/Henson-Flyingmachine.html
  19. http://www.flyingmachines.org/hens.html
  20. https://www.youtube.com/watch?v=bn5cDWf6-Po&NR=1
  21. http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/stringfellow.html

Novinky e-mailom


A už vám neunikne žiadny nový článok na tému HISTÓRIA = prihláste sa k odberu e-mailom:


Odoberať novinky


© Roman Plencner.
História + prítomnosť = budúcnosť :)
Preberanie a kopírovanie obsahu z Blogikon.sk nie je povolené.

Teším sa na vaše komentáre :)
Zásady spracovania osobných údajov.

Komentáre

  1. Nazdar, to Hensonovo lietadlo, nechápem ako mohol niečo také navrhnúť, pred takmer 180 rokmi, totálne fenomenálne. Najviac sa mi páči, na modeli tá vyhliadková kabína na streche lietadla, to musel biť super výhľad. Roman dík nesklamal si, zase jeden bombový článok z histórie, o ktorej viem tak málo. Super fakt.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nazdar, ďakujem a som rád, že sa Ti článok páčil.

      Ale tá vyhliadková kabína na "streche" modelu lietadla vlastne nie je vyhliadková kabína...

      Je to zrejme bojler na ohrev vody pre parný stroj poháňajúci vrtule lietadla.

      Odstrániť
  2. Dobrý deň ten model je krásny. Ja som fanda do lietadiel a historie tiež staviam z papiera, práve si robím Fw 190 D-9 ale mám rád aj staré hadraplány pionierov letectva. Prosim kde sa dá ten model stiahnuť alebo kúpiť? Alebo budete tak dobrí a pošlete mi ho? Dám Vám e-mailovú adresu?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň, vďaka za feedback :) ten model som robil dosť narýchlo, určite sa dá postaviť omnoho lepšie.

      Model lietadla si môžete stiahnuť na stránke:

      http://www.fiddlersgreen.net/models/aircraft/Henson-Flyingmachine.html

      kde sa najprv bezplatne zaregistrujete, a potom si môžete stiahnuť 3 modely zadarmo.

      Nech sa Vám podarí :)

      Odstrániť
    2. ĎAKUJEM :-)

      Odstrániť
  3. Plastikový model hensonovho lietadla neexistuje? Nevyrába nikto? D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zdravím, pokiaľ viem, plastikový model nikto nevyrába. K dispozícii je len ten papierový, o ktorom píšem vyššie.

      Odstrániť
  4. Keby sa to Hensonovi podarilo a v 19. storočí by sa rozšírila letecká doprava svet by bol dnes úplne iný, neuveriteľná predstava. Ale pri tých nedostatkoch by mu to tak dobre nelietalo. Možno by to dokázal doriešiť?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bol predsa inžinier, a to v tej dobe niečo znamenalo. Ak by doriešil ovládanie a stabilitu lietadla a mal k dispozícii dostatočne ľahký a výkonný motor...

      Odstrániť

Zverejnenie komentára