Preskočiť na hlavný obsah

Čínske tanky a obrnená technika 1931 – 1935

Čína, 1931. V momente japonského útoku na Mandžusko mali vojská ústrednej čínskej vlády a armády miestnych vládcov niekoľko desiatok obrnených vozidiel...

Popri pancierových vlakoch a autách (vrátane improvizovaných) tvorili obrnenú techniku čínskych jednotiek predovšetkým ľahké tanky.

Ľahký tank Renault FT-17 francúzskej výroby


Renault FT-17

Dvojmiestny ľahký tank Renault FT-17 si vďaka na svoju dobu revolučnému konštrukčnému riešeniu zasluhuje prívlastok „najmodernejší tank prvej svetovej vojny“. Úspešný tank sa v medzivojnovom období presadil v značných počtoch vo viacerých krajinách (vrátane licenčných verzií).

Do konca roku 1931 kúpili čínski militaristi aj ústredná vláda viac ako 30 kusov rôznych verzií. Niekoľko týchto vozidiel možno padlo v Mandžusku do rúk útočiacim Japoncom. Renaulty FT-17 neskôr používal aj bábkový štát Mandžukuo, ktorý vznikol s „pomocou“ Japoncov na území Mandžuska.

Ľahký tank Renault FT-17, technické údaje:

  • dĺžka: 4,1 m (s chvostom na prekonávanie zákopov 5 m),
  • šírka: 1,74 m,
  • výška: 2,29 m,
  • hmotnosť: cca 6,5 m (v závislosti od verzie a výzbroje tanku),
  • max. rýchlosť: cca 7,7 až 8 km/h,
  • pancierovanie: od 6 do 16 mm alebo od 8 do 22 mm, prípadne iné podľa verzie tanku,
  • štandardnou výzbrojou bol 1 kanón 37 mm alebo  1 guľomet 8 mm v tankovej veži.

Machine Gun Carrier Mk. VI britskej výroby


Asi takto :) vyzeral Machine Gun Carrier Mk. VI (bez prívesu a poklopov posádky).

Začiatkom 30. rokov objednala čínska vláda 12 (podľa iných zdrojov 24) malých dvojmiestnych obrnených transportérov Machine Gun Carrier Mk. VI od firmy Vickers.

Tento typ bol súčasťou vývojového radu tančíkov Carden Loyd Mk. VI, a zároveň predzvesťou budúcich britských vozidiel Universal Carrier známych z druhej svetovej vojny.

Vozidlá dodané do Číny boli štandardne vyzbrojené 1 guľometom a doplnené malým nákladným prívesom.

Technické údaje tančíka Carden Loyd Mk. VI:

  • dĺžka: 2,46 m,
  • šírka: 1,75 m,
  • výška: 1,22 m,
  • hmotnosť: 1500 kg,
  • max. rýchlosť: 40 km/h,
  • dojazd: 144 km,
  • pancierovanie: 6 až 9 mm,
  • výzbroj: 1 x guľomet.
  • (Údaje sa odlišovali v závislosti na verzii stroja atď.)

Obojživelný ľahký tank Vickers A4E11 (Vickers 1931)


Obojživelný ľahký tank Vickers (Light Amphibious Tank A4E11)

Ľahké obojživelné tanky boli v 30. rokoch obľúbené pre svoju schopnosť preplávať vodné prekážky. Ich ďalšou výhodou boli pomerne dostupné ceny. Aj preto si v roku 1933 miestny režim v čínskom Kantone objednal 12 dvojmiestnych tankov Vickers A4E11.

Tieto zaujímavé vozidlá inšpirovali aj ústrednú vládu k nákupu jedného tanku tohto typu. Po jeho úspešnom otestovaní dostal Vickers v roku 1934 od ústrednej vlády objednávku najprv na 12 obojživelných Vickersov A4E11, neskôr ešte na ďalších niekoľko strojov.

Technické údaje obojživelného ľahkého tanku Vickers A4E11:

  • dĺžka: 4,06 m
  • šírka: 2,06 m
  • výška: 1,90 m
  • hmotnosť: 2,17 t,
  • max. rýchlosť na ceste: 43 km/h,
  • max. rýchlosť na vode: 5,5 km/h (podľa iných údajov až 9,6 km/h),
  • dojazd ma ceste: 260 km/h,
  • pancierovanie: od 3 mm do 9 až 10 mm (podľa verzie)
  • výzbroj: 1 x guľomet 7,7 mm.

Ľahký tank Vickers Mark E (Vickers Six Ton Tank)


Vickers Mark E (Vickers Six Ton Tank)

Ľahký tank Vickers Mark E, známy tiež ako Six Ton Tank sa vyrábal v jednovežovej aj dvojvežovej verzii. Objavil sa v armádach viacerých štátov a stal sa vzorom pre licenčnú výrobu sovietskeho tanku T-26.

Čínska ústredná vláda postupne v rokoch 1934 a 1935 nakúpila jednovežové ľahké tanky Vickers Mark E v celkovom počte 20 kusov, niektoré dokonca vybavené rádiostanicou. Tieto stroje s trojčlennou posádkou a kanónovou výzbrojou sa nadlho stali najvýkonnejšími tankami čínskych ozbrojených síl.

Technické údaje obojživelného ľahkého tanku Vickers Six Ton Tank B:

  • dĺžka: 4,88 m,
  • šírka: 2,41 m,
  • výška: 2,16 m,
  • hmotnosť: 7,3 t,
  • max. rýchlosť na ceste: 35 km/h,
  • dojazd: max. 160 km,
  • pancierovanie: 13 mm,
  • výzbroj: 1 x kanón 47 mm, 1 x guľomet 7,62 mm.

Odporúčaná a/alebo použitá literatúra a iné zdroje:



Renault FT-17:


Machine Gun Carrier Mk. VI + Carden Loyd MK. VI:


Obojživelný tank Vickers A4E11:


Vickers Mark E (Vickers Six Ton Tank):


Čínske a japonské pancierové vlaky z tohto obdobia (ku ktorým sa azda dostaneme neskôr v inom článku):


Novinky e-mailom


A už vám neunikne žiadny nový článok na tému HISTÓRIA = prihláste sa k odberu e-mailom:


Odoberať novinky


© Roman Plencner.
História + prítomnosť = budúcnosť :)
Preberanie a kopírovanie obsahu z Blogikon.sk nie je povolené.

Teším sa na vaše komentáre :)
Zásady spracovania osobných údajov.

Komentáre

  1. Ahoj mali v Mandžusku číňania aj pancierové vlaky? A japonci tam mali? Došlo k bitkám medzi pancierovými vlakmi číňanov a japoncov? Alebo tankovým bitkám v Mandžusku 31-32? Moc ma ta zaujíma. Vďaka za seriozne odpovede alebo zdroje..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj,

      keďže Mandžuskom prechádzali strategické železnice a na ochranu železníc sú pancierové vlaky ideálne, vyzerá to tak :) že obe strany tam nasadili pancierové vlaky.

      Podľa niektorých zdrojov, napr.:

      https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=142015

      (OK je to len fórum)

      a najmä:

      https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/4414647

      (správa z dobovej tlače)

      pancierové vlaky bojovali vo vojne v Mandžusku a údajne sa tam aj stretli v priamom boji medzi sebou.

      Vo vojne v Mandžusku ale obrnená technika nebola dominantnou zbraňou a k tankovým bojom v štýle bitky u Kurska 1943 :) určite nedošlo.

      Viac info:

      https://www.blogikon.sk/2019/02/mandzusko-1931.html

      Odstrániť

Zverejnenie komentára